Günümüzde doğa sürekli olarak tüketildiği ve kirletildiği için hayatın her noktasında tasarruf ve temiz enerji konuları ilgi çekmeye başladı. Bir webmaster ya da sıradan bir web sitesi kullanıcısının aklına ise o soru geldi. ” Web siteleri doğayı kirletir mi? ”
Uzaktan baktığımızda direkt aklımıza web sitelerinin de elektrik tüketen sunucular üzerinde barındığı ve bu sunucuların elektrik kullanırken, kullandığı elektrik miktarı kadar doğayı etkilediğini anlayabiliyoruz. Peki doğayı nasıl koruyabiliriz? Tabiiki sunucuların daha az elektrik tüketimi yapabileceği performanslarda çalışmasına katkı sağlayarak! Tam da burada web sitelerimizin sunucular üzerinde kullandığı kaynağa göre bu kaynakların sunucu performansını etkilediği, bu performansında elektrik tüketimi olarak yansıdığını biliyoruz.
HTTPArchive.org kayıtlarına göre ortalama bir web sitesinin sayfa boyutu bugün, 2010 yılına göre 4 kat daha büyüktür. Bu verilere göre önümüzdeki dönemde İnternet, bu büyüme hızı ile dünya karbon emisyonunun %3.5 ‘ini oluşturacaktır. Bu öngörüye göre 2020 yılından sonra da bu hızla büyüme devam ederse, öngörülen emisyon azaltımına asla ulaşılamayacağı düşünülmektedir. Peki karbon emisyonunu azaltmak için biz nasıl katkı sağlarız?
İlk olarak, üç basit ilkeyi anlamalıyız:
Ölçemediğiniz bir şeyi geliştirmek çok zordur ve yakın zamana kadar belirli bir web sitesindeki emisyonların ne olabileceğini bilmek neredeyse imkansızdı. Sonuç olarak, web tasarımcılar, geliştiriciler ve web sitesi sahiplerinin kendi web sitelerinin karbon emisyonları tartışmak bile ölçümlenemediği durumlarda çok zordur.
Neyse ki www.websitecarbon.com web sitesi CO2 emisyonlarını tahmin etmek için ücretsiz bir araç ile sayfa başına CO2 emisyonları, yıllık CO2 emisyonları (belirli bir sayfa görüntüleme sayısına göre), yıllık enerji tüketimi gibi konularda bilgi sahibi olmanızı sağlıyor. Bu aracı kullanarak kendi web sitenizi rakiplerinize karşı kıyaslamak ve kendi karbon emisyonunuzu azaltmanız için hedefler belirlemek mümkün.
Örnek olarak Kendi web sitemizi test ettik.
Görünüşe göre web sitemiz, bugüne kadar test edilen diğer websitelerinden %71 oranında daha az karbon emisyonuna sahip.
Web sitemiz Aylık 10.000 ziyaretçi ortalaması varsayılırsa 1 Sumo güreşçisi yada 17.557 kupa çay ağırlığı kadar karbon emisyonuna sahip. Bu rakam 1 yıllık değer bazında.
İşte bu çok fazla! Web sitemiz 140 Milyar baloncuk kadar hacim kaplayan emisyona sahip.
Web sitemiz, 9255 Balon şişirebilecek kadar karbon emisyonuna sahip.
Web sitemizin kullandığı enerji 262kWh. Bu enerji ile elektrikli bir araç ile 1679 KM mesafe yapabilirsiniz.
Bu aracın verileri bazı şaşırtıcı gerçekleri ortaya koyuyor. Ortalama web sitesi sayfa başına 6,8 gram CO2 üretir. Bu çok fazla gelmeyebilir ama hızlı bir şekilde artabileceğini biliyoruz. Aylık 10.000 sayfalık görüntülenme ile ortalama bir web sitesi yılda 816kg CO2 üretecektir. Bu, İstanbul’dan Tokyo’ya bir uçuşun ürettiği emisyondan daha fazlasıdır..
Öte yandan, test edilen en verimli web sitesi www.muskfoundation.org, Elon ve Kimbal Musk’ın kâr amacı gütmeyen vakfının web sitesi olup, sayfa başına sadece 0,009 gram CO2 emisyonuna sahiptir. Bu site, çılgınca minimalist bir web sitesi olabilir ve kesinlikle modern web kullanıcılarının çoğunun kullanıcı deneyimi beklentilerini karşılamamaktadır, ancak bir web sitesinin ne kadar verimli olabileceğini vurgulamaktadır.
Mevcut web sitemizden ve rakip sitelerimizden gelen emisyonları kıyaslayarak, emisyonları azaltmak için harekete geçebiliriz. Veri aktarımları doğrudan enerji tüketimi ve emisyonlarla ilgili olduğundan, yapmamız gereken en önemli şeylerden birisi de web sitesini daha verimli hale getirmenin yollarını bulmaktır. Bunu başarmanın iki yolu vardır.
İlk olarak, tüm web sayfalarımızın ağırlığını (KB cinsinden) azaltabiliriz. Sayfa ağırlığının azaltılması, kullanıcı deneyimini ve SEO’yu geliştiren ve aynı zamanda sınırlı internet bağlantısı olan kullanıcılar için daha az veri kullanımı sağlayan daha hızlı yükleme süreleri de dahil olmak üzere çok sayıda ilave faydaya sahiptir. Bu özellikle internet verilerinin yerel ücretlere göre oldukça pahalı olduğu gelişmekte olan ülkelerde, düşük gelirli gruplardan mobil kullanıcılar ve web sitesi ziyaretçileri için önemli olabilir.
İkincisi, içeriksel düzende yapacağımız düzenlemeler;
7. Videolarda otomatik oynatmayı kapatabiliriz ve kullanıcıların ilgilerini çekiyorsa oynatmayı seçmelerini isteyebiliriz.
8. Genel sayfa boyutunun büyük bir bölümünü oluşturabilen özel yazı tiplerini en aza indirebiliriz.
9. Artık IE8 gibi eski tarayıcıları desteklememeye ve yalnızca daha yüksek sıkıştırma yöntemleri kullanan WOFF ve WOFF2 gibi modern web yazı tiplerini kullanmaya karar verebiliriz.
10. Reklamları optimize edebiliriz. Kullanıcı dostu ve daha uyumlu reklamlar doğayı korumanızı sağlar.
11. AMP gibi mobil çözümleri kullanabilir ve mobil kullanıcılara tasarruf imkanı sağlayabiliriz.
Bir web sitesi sahibi için, web sitesinin yaşam döngüsü boyunca en iyi kuralı “Şüpheniz varsa, araştırın ve daha iyisini yapın.” 🙂
SSH nedir? İlk olarak, SSH'nin ne olduğunu ve ne zaman kullanabileceğinizi belirleyerek başlayalım. SSH ile…
Günümüzde herkes bir web sitesi oluşturmak için bir çok yöntem kullanır. Bunu basitleştirmek ve herkese…
Portföy olmadan profesyonel bir fotoğrafçı neler yapabilir? Peki ya bir sanatçı, ajans ya da serbest yazar? İçerik…
Bir alt etki alanı, ana etki alanınızdan önce gelen etki alanı adınızın ek bir bölümüdür. Örneğin, subdomain.alanadi.com.…
Dijital evrende “sınırsız” diye bir şey ortaya çıktı. Web hosting ürününüzün disk alanı veya bant genişliğinin sınırsız…
S1: Geçmişiniz nedir ve iMunify360 ekibine nasıl katıldınız? Programlamayı çok seviyorum ve her zaman Linux…